Cato dag 2

God ettermiddag! Innlegget kom i dag men gjelder for i går. Rikke ikke skrive det ferdig i går.

Dag 2 på Cato senteret. I morges når jeg våknet følte jeg meg bakfull. Det ble så mye inntrykk og masse nye folk. Så jeg ble så preget av det. Mye nye ting å sette seg inn i og et helt nytt sted. Men jeg er veldig imponert av stedet, så mange tilbud og aktiviteter. Cato senteret er et kjempe fint sted, virkelig. De ansatte her er så hyggelige og omsorgsfulle. All ære til de!

Allerede blitt kjent med noen på min alder og for en fantastisk gjeng. De er så glade og tuller og prater. Alle har litt selvironi og kan tulle litt med det de sliter med. Det tror jeg er litt viktig, at man kan le litt bort det vonde og ha selvironi. Det letter sånn på stemningen i en ellers tung hverdag.

Dagen i dag begynte med frokost, min frokost ble ikke så stor fordi det er vanskelig for meg å få i meg mat. Jeg har jo et anstrengt forhold til mat pga cellegiften og alt jeg har vært igjennom. Så jeg får perioder der jeg overspiser fordi jeg får lyst på mat. Også går det noen uker der jeg nesten ikke spiser og ikke kjenner sultfølelsen, så jeg går jo mye opp og ned i vekt. Så litt av fokuset med oppholdet skal jo være at jeg får inn spise rutiner og et normalt forhold til mat igjen, og komme litt opp i en stabil vekt igjen. Jeg må veien meg hver morgen for at de skal følge med på vekten min.

Så var det fysio time, for å kartlegge litt hva som skal skje de neste ukene og hva vi skal jobbe med. Jeg sliter jo en del med bekken og smerter i beina. Altså nerveskader hovedsakelig. Etter cellegift og en del operasjoner i bekken. Så jeg får strøm behandling som jeg admisterer selv, det er elektroder på beina og andre steder også er det er apparat som jeg styrer hvor mye strøm som kommer ut. Det lurer nervesystemet og gir ut signaler som skal dempe smertene.

Etter fysio timen så hadde vi fysisk aktivitet for unge. Da er det mere lek og moro, så man trener kroppen uten at man tenker over det. Utrolig gøy, ihvertfall for meg som er så glad i konkurranser! Da blir jeg ekstra med i leken.

På slutten av dagen var det ernærings undervisning for kreft pasienter. Veldig spennende og lærerikt mye av tingen som ble sagt er o sånn generelle råd om kosthold, og noen ting er nok Merete rettet mot oss pasienter etter en kreftbehandling eller under en behandling.

Etter kl 16 så skjer det ikke noe form for aktiviteter eller behandlinger, da er det rolig. Som regel sitter vi en gjeng i stuen og prater før kveldsmaten. da tar ihvertfall jeg med kveldsmat opp på rommet, pakker det inn i plast og sparer til seinere. Fordi det er kveldsmat kl 19-20. Og det er litt tidlig for meg. Så da spiser jeg seinere. Også er kveldsmaten 2 timer etter middag. Så er jo ikke sulten kl 19.
Gjerne legg igjen en kommentar hvis det er noe dere vil jeg skal skrive om, spesielt om Cato senteret eller noe annet om livet generelt. Tar imot alt, og er stort sett åpen om det meste!

-Tiril

Kommentarer

Populære innlegg